
משרד להשכרה - לשכור בחוכמה ולהשכיר בתבונה
השכרת משרד שונה מאוד מהשכרת דירה, הן עבור השוכר הן עבור המשכיר. שוכר שמחפש לפתוח משרד, רואה באיתורו צעד חשוב ביותר, ובצדק. בשל חשיבות הצעד יש לשים לב ללא מעט פרטים, ולהתנהל בזהירות בעת שכירת המשרד. כדי לבחור נכס להשכרה שישמש כמשרד, על השוכר לחשוב על המיקום, על דמי השכירות ועל תשלומים נלווים; לוודא שיש אופצייה להארכת השכירות; לקבל ייעוץ מעורך דין ולדאוג שהמשרד יהיה נגיש, נוח וראוי. גם המשכיר, מצדו, צריך להתנהל בתבונה, ולשים לב ללא מעט דברים. אז איך שוכרים נכון משרד, ואיך משכירים אחד כזה בלי ליפול בפח?
אם אתה בעל עסק, אחד הצעדים החשובים והמשמעותיים שתעשה, זה לבחור את המקום שבו יתנהל העסק שלך; לבחור את ה"בית" שיהיה לך משרד. בטרם נפרוש בפניך אילו צעדים חשוב שתנקוט, ואילו שיקולים חשוב שתפעיל כשתבצע את הבחירה, נשיב על שאלה סופר חשובה:
למה שכירת משרד שונה משכירת דירה?
עניין של מיקום
עניין של עיצוב
חשוב לבחון ולשאול - האם המשרד נוח לעיצוב, לחלוקה לחללים, למקום שבו יתקבל הקהל? האם מדובר בחלל מואר? מאוורר? מזמין? כזה שיהיה נעים ללקוחות המשרד לשהות בו? האם הוא מספיק גדול? האם הוא מחולק נכון? האם יש בו שני חדרי שירותים - אחד למבקרי המשרד, ואחר לעובדיו? האם מבקרי המשרד ירגישו בנוח כשיבואו למשרד, ויחושו בטוחים? מהי רמת הגימור של המבנה? מהם השירותים הסביבתיים הקיימים (מסעדות, דואר, בנק)?
עניין של התאמה משפטית
להבדיל מדירת מגורים, כדי שמקום ישמש כעסק, יש צורך ברישיונות מיוחדים. היתרים לעסק תלויים בגורמים שונים ומגוונים, ומאפייני המשרד עצמו משפיעים על הסיכוי לקבל את ההיתר. לכן, יש חשיבות גדולה מאוד לבדיקה משפטית של הנכס לפני הבחירה בו. לבדיקה המשפטית חשיבות גדולה גם בשל עניינים אחרים שמקימים צורך בבדיקה משפטית. בדיקה משפטית שכזו, תכלול בחינה אם יש לבצע בנכס התאמות כדי לזכות ברישיון; וידוא של זהות המשכיר ובעלותו על הנכס; ביצוע בדיקות מקדמיות שבעל הנכס אינו פושט רגל או בהליכי פירוק ועוד.
עניין של מחיר
בעוד ששוכרי דירה משלמים דמי שכירות, ארנונה ודמי וועד, כאשר מדובר במשרדים להשכרה, לדמי השכירות נלווים מיני תשלומים שונים. בעת בחירת המשרד להשכרה, צריך בעל המשרד לשקול גם את התשלומים הללו שכוללים: דמי ניהול, תשלומים עבור חניית עובדים ואורחים, שירותי ניקיון, ארנונה בגין שטחים משותפים ועוד. יש גם לבחון את אופי התשלום - מהי תדירות התשלומים עבור דמי שכירות המשרד (האם מדובר בתשלום חודשי, דו-חודשי או מדי תקופה). מידע זה משפיע על התאמת המשרד לשוכר, משום שהוא תלוי בתזרים המזומנים בעסק, בהתנהלות הכלכלית של המשרד, בפוטנציאל העסקי וכמובן בשאלה האם ימומש או לא והאם העסק יצליח.
עניין של ביטחון
בטרם מחליטים על המשרד המתאים להשכרה, חשוב גם להתבונן בחוזה השכירות. חוזה שכירות משרד שונה לחלוטין מחוזה שכירות דירת מגורים, וחשוב שייערך וייחתם תחת עיניים משפטיות מנוסות. על קצה המזלג נוכל לומר שחוזה שכירות משרד חייב להיות חוזה ארוך טווח, מפורט ביותר וצריך לכלול את כל הביטחונות המשפטיים שיגנו הן על השוכר הן על המשכיר.
עניין של המשכיות
מי שפותח עסק, לא עושה את זה לשנה אחת בלבד. על כן חשוב מאוד למצוא משרד שאפשר לשהות בו לטווח ארוך, ושברור כי המשכיר לא שוקל שינוי ייעוד בקרוב. בהקשר זה, חשוב מאוד שחוזה שכירות משרד יכלול סעיפי אופצייה להארכת תקופת השכירות, ורצוי שהיא תהיה בידי השוכר ולא בידי המשכיר.