חוק אופניים חשמליים - מה זה אומר ומה ישתנה בעקבותיו

כולנו מכירים את האופניים החשמליים ש'מתרוצצים' בינינו ומהווים סכנה של ממש ללא אכיפה ראויה. רכזנו עבורכם את התקנות החדשות שמנסות לעשות קצת סדר בבלגאן. כתבה שלישית בסדרה
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הם מוצר חביב למדי שהפך בשנים האחרונות לטרנד אופנתי של ממש. כל אדם שמחשיב עצמו, החל בילדון בן עשר ועד למבוגר בעשור החמישי לחייו (ואף יותר), רוכש לעצמו זוג אופניים ומרגיש על גג העולם. הבעיה היא שכניסתם של האופניים החשמליים לשוק הותירה את רוב הגורמים הרלוונטיים לא מוכנים - המשטרה שאמורה לאכוף את החוק בכביש, את משתמשי הדרך השונים ואפילו את הרוכבים עצמם. המצב הזה יצר מציאות שבה המרחב הציבורי הפך סואן מהרגיל, מבולגן למדי ובעיקר מסוכן.

 
וכשיש כאוס, זהו בדיוק הרגע בו אמור המחוקק להיכנס לתמונה ולעשות סדר - וכך קרה. בפועל, מדובר בתקנות שנקבעו על ידי ועדת הכלכלה ולא בחוק של ממש, אך הן מחייבות את כל רוכבי האופניים החשמליים וכדאי לכולנו להכיר אותם.
 
אופניים חשמליים
אל תגידו שלא סיפרנו לכם.

 

רכיבה על אופניים חשמליים - מגיל 16 בלבד

התקנות הראשונות בנושא נקבעו על ידי ועדת הכלכלה בחודש ספטמבר 2014, לפיהן גיל הרכיבה המינימלי לרכיבה בשבילי אופניים הוא 14 ואילו לרוכבים בכביש - 16 שנים לפחות. ממש לאחרונה, ב-9.3.16, חודדו ההנחיות ולמעשה קבעו כי מעתה גיל הרוכבים המותר יהיה 16 ומעלה בכל מקום, כולל בשבילי האופניים. יש לציין, כי תקנות אלו ייכנסו לתוקפן החל מחודש אפריל הקרוב. לתקנות אלה מתווספת שורה של החלטות שהתקבלו 
על ידי ועדת הכלכלה בנושא עוד ב- 2014:
 
רוכבי אופניים חשמליים אינם מורשים לרכוב על המדרכה. הרכיבה מותרת רק בשבילי האופניים המסומנים ועל הכביש. 
אין צורך בהחזקת רישיון לטובת השימוש באופניים חשמליים.
ההספק המרבי לאופניים חשמליים בישראל הוא 250 ואט.
המהירות המרבית המותרת היא 25 קמ"ש.
משקל האופניים לא יעלה על 30 ק"ג.
האופניים חייבים לכלול גם אמצעי בטיחות - פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזירי אור.
 
אופניים חשמליים מגיל 16
התקנות החדשות קובעות: אופניים חשמליים - רק מגיל 16.

 

לא רק אופניים חשמליים - גם קורקינטים ממונעים

התקנות החדשות שתוקנו ממש לאחרונה, כוללות גם התייחסות לכלי תחבורה ממונע נוסף שעד היום נותר מעט 'מתחת לרדאר' - הקורקינט הממונע. גם כלי תחבורה הזה, ממש כמו האופניים החשמליים, הפך לאופנתי מאוד בשנים האחרונות ורבים משתמשים בו במרחב הציבורי. התקנות הנוגעות אליו היו עד כה לא עדכניות ולכן פחות רלוונטיות וכעת כאמור, הותאמו למצב הקיים.
 
התקנות המתייחסות לקורקינט הממונע דומות באופיין לאלו המתייחסות לאופניים החשמליים - גיל המינימום המותר לרכיבה הוא 16, הרכיבה מותרת על כבישים ובשבילי האופניים בלבד, משקל הקורקינט - עד 30 ק"ג ומהירות הנסיעה המותרת - עד 25 קמ"ש. ההבדל העיקרי בין השניים הוא בחובת חבישת קסדה ע"י הרוכב כל זמן שהוא רוכב בכביש ולבישת אפוד זוהר בשעות החשיכה. 
 
החוק היבש
תקנות רלוונטיות לכולם.
 
 

כיצד יאכפו התקנות החדשות?

כאמור, התקנות הראשונות נכנסו לתוקפן עוד בספטמבר 2014 וכבר ממועד זה החלה האכיפה בנושא, בהיקף כזה או אחר. עם זאת, רק בינואר האחרון נדרש לעניין השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לאחר שהתברר כי הנושא אינו ברור לחלוטין ואין כל קביעה אודות סמכויותיו של השוטר או הפקח בעניין.
 
בעקבות הבלבול קבע השר ארדן רשמית (בתזכיר חוק שהוציא במיוחד), כי שוטרי תנועה וכן פקחים יוכלו לחלק דו"חות לרוכבי אופניים אשר אינם עומדים בתקנות שנקבעו. למעשה, השוטרים והפקחים יוכלו גם לעכב את הרוכבים, להוציא את האוויר מגלגלי האופניים ואף להחרים אותם. נוסף על כך, הם יוכלו לנקוט בפעולות נגד רוכבי אופנועים אשר עוברים על החוק ונגד הולכי רגל שהולכים בשבילי אופניים. כאמור, החוק כבר אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקרוב אמור להגיע אל מליאת הכנסת עצמה, שם עתיד להיות מאושר באופן סופי.
 
בעקבות הפרסומים האחרונים בנושא, אזרחים רבים טוענים כי מדובר בחוקים שלא יאכפו כפי שלא נאכפו עד כה. עם זאת, כבר ב-2015 הוחרמו אופניים חשמליים ראשונים מרוכב אשר רכב שלא לפי התקנות. חשוב לזכור כי לא פעם תקנות וחוקים בתחומים חדשים מיושמים במלואם על ידי גורמי האכיפה רק לאחר תקופה מסוימת של 'הסתגלות' ולכן, גם אם לפי שעה האכיפה אינה מושלמת, אנו צפויים לראות בעתיד הקרוב יותר ויותר שוטרים ופקחים אשר יעשו סדר בעניין.
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא אופניים חשמליים
האם המאמר עזר לך?