תיקון מעליות WhatsappFacebookTwitterShare

שאלות נפוצות על מעליות וכל התשובות

שאלות נפוצות על מעליות: כל התקלות, הבעיות וההתלבטויות לגבי מעליות והתקנתן. הנה התשובות המלאות

שאלות ותשובות

האם תקן המעליות מגדיר מה הגובה הנכון בו צריך להתקין העיניות לקבלת בטיחות מירבית ?מה ההשהיה המוגדרת בתקן לסגירת דלת התא? האם התקן מגדיר התקנת סרגל עיניות? אם כן, ממתי יש חובה להתקנה כזו?

התקן נבחן בהתאם לשנה בה נבנתה המעלית. קיימים הבדלים בתקן בין מעליות משנים שונות, כמו גם סוג הדלת (כנף או אוטמטית). ככלל, אין בתקן חובה להתקנת "עינית", ומכאן שאין הגדרה לגובה העינית. גם אין חובה להתקנת "סרגל עיניות" (טור תאים אלקטרוני).

מה הכוונה בהוספת בקר תדר למעלית?

היום אפשר להוסיף כמעט בכל מעלית ישנה בקר תדר. בקר תדר הוא יחידה אלקטרונית משוכללת וממוחשבת שמפעילה את מנוע המעלית בשיטה של שינוי תדר ומתח, דבר שמקטין את זרמי ההתנעה ההאטה והנסיעה של המנוע. הבקר מורכב ליד לוח הפיקוד ומחייב שינויים בתכנית הפיקוד של המעלית . בהפעלה נכונה של הבקר יש לוודא שהעצירה תהיה חשמלית לחלוטין והבלם יופעל רק לאחר עצירת המעלית. להתקנת בקר תדר יש יתרונות רבים ומומלץ מאוד להתקין בקר תדר מהסיבות הבאות:

  • במעליות שדיוק העצירה שלהן גרוע, העצירה בקומה נעשית מדויקת מאוד.
  • נוחות הנסיעה בהתנעה ובהאטה, הן ברמה של מעליות בבית מלון, והנסיעה נעימה מאוד.
  • בקר תדר גורם לחיסכון גדול בצריכת החשמל.
  • אין בלאי לחלוטין לבלמי המעלית, מאחר שהעצירה היא חשמלית לחלוטין.
  • מנוע המעלית לא מתחמם כמעט ולכן אורך החיים שלו גדל מאוד.
  • שיפור של COS - אין בכלל החזר זרמים לרשת.
  • הפחתה של רעשי המנוע של המעלית.

התקבלה הצעה להתקין בבניין עם 3 קומות מעלית MRL עם מנוע חשמלי שנטען בזמן ירידה כמו במכונית היברדית, במקום מנוע הידרואלי ״דינוזאור״. האם יש טעם להתקין מעלית עם מנוע חשמלי שנטען בזמן ירידה כמו במכונית היברדית במקום הידראולי? האם מכנית הוא עמיד יותר? האם האחזקה זולה או פשוטה יותר? האם יש יתרונות ביחס לרעש ויכולת חילוץ?

אין דבר כזה טעינת חשמל בירידה, אך מנוע חשמלי אכן מהיר יותר ממעלית הידראולית, אם כי בבניין עם 3 קומות זה לא כל כך משמעותי. מעלית חשמלית היא חסכונית הרבה יותר ממעלית הידראולית, אך שוב, בבניין 3 קומות זה לא משמעותי. קיימות פחות חברות שיודעות לטפל במעליות MRL, הפיקוד עצמו הוא תוצרת חוץ ומסובך יותר, כמו גם החילוץ, ולכן, דווקא במעלית הידראולית האחזקה זולה יותר והחילוץ קל יותר. עקב כל הנזכר למעלה, לבניין 3 קומות מומלץ להתקין מעלית הידראולית, עם עדיפות לפיקוד תוצרת הארץ.

מעלית מפסיקה לעבוד כל שבוע כתוצאה מהפסקות חשמל בבניין, בכל פעם מגיע טכנאי לסדר ופותר זאת בתוך שנייה. איך משחררים מעלית לאחר שהפסיקה לעבוד כתוצאה מהפסקת חשמל?

אין סיבה שתהיה הפסקת חשמל פעם בשבוע, ובטח שלא באשמת חברת החשמל. מעלית לא אמורה להפסיק לעבוד אחרי כל הפסקת חשמל, יש לפנות לחברת השירות של המעלית לפתרון הבעיה. יכול להיות שקיימות הפרעות בחשמל עקב מפסק או מגע או נתיך לא תקין, ויש לאתר את הבעיה. מה שהטכנאי כנראה עושה זה ריסט, כלומר מכבה ומדליק חזרה את מפסק החשמל של המעלית. אולם, אין להשלים עם תופעה כזו ויש לפתור את שורש הבעיה. אם חברת השירות לא מסוגלת להגיע לשורש הבעיה, מומלץ להחליף חברת שירות למעלית.

האם מעלית של חברת ליפט מטריאל מומלצת? האם יש לה גב לוגיסטי בארץ ומה המיצוב שלה מול המובילים בשוק כמו ישראליפט, אלקטרה, שינדלר נחושתן?

מליפט מטריאל מומלץ להתרחק ככל האפשר. למעליות ללא חדר מכונה MRL מומלצת חברת ויטור עם פיקוד ARCODE. למעליות עם חדר מכונה מומלץ פיקוד תוצרת הארץ.

קבלן מציע לבניין של 8 קומות עם 2 קומות חניון תת קרקעי, 2 מעליות MRL ל-6 נוסעים עם תקרה של 2.5 מטר וחוזה אחריות ושירות משולם על ידו לחברת המעליות ל-5 שנים מראש. האם כדאי MRL מהיבט של עלות אחזקה חודשית עתידית, רעש, תקלות, בטיחות, עלות חשמל? האם יש יתרונות או חסרונות גדולים במעלית חשמלית רגילה? האם חדר מכונות למעלית רגילה על הגג יטריד את דיירי הפנטהאוז עד כדי שלקבלן שווה לשלם אקסטרה עבור מעלית MRL?

חוזה שירות ל-5 שנים זו עיסקה טובה, אבל יש לשים לב למחיר ולתנאי השירות לאחר 5 שנים, מאחר שבמעליות MRL מחיר השירות יותר גבוה בדרך כלל. במעלית MRL מנוע המעלית הוא ללא גיר ומורכב בתוך פיר המעלית. חילוץ נוסעים שנתקעו במעלית MRL יכול להתבצע רק על ידי אנשי חברת המעליות. לעומת זאת, במעלית רגילה הדיירים יכולים לחלץ בעצמם. היום רוב המעליות הנמכרות הן MRL בגלל שהחיסכון לקבלן הוא גדול. במעלית רגילה חדרי המכונות שקטים ואפשר לבקש מעגנים שקטים כך שהרעש לא יהווה בעיה. אין הבדלים משמעותיים מבחינת הרעש, תקלות בטיחות ועלות החשמל, אם כי יכולים להיות הבדלים בגלל הסוגים השונים של הציוד בחברות התקנה שונות.

אחזקת מעליות

מהו המחיר הממוצע של החלפת מנוע למעלית קטנה, 450 ק״ג, 6 נוסעים? האם יש חברות מומלצות?

חברות השירות מתקינות מנועים שונים. מומלץ לבקש מנוע סיקור, הפרש המחיר בין סוגי המנועים לא משמעותי. מחיר המנוע תלוי בכמה גורמים כגון: חברת השירות, מהירות המעלית, החלפת כבלים, בסיס למנוע, גובה הבניין ועוד, עם סדר גודל של 23,000 ש"ח בממוצע.

ועד בית טוען שבשבת צריכת הזרם של המעלית היא צריכת זרם קבועה שאינה משתנה בין אם המעלית נוסעת ריקה או מלאה בשיא העומס. האם באמת אפשרי שהמעלית תצרוך את אותו הספק בין אם היא נוסעת ריקה או מלאה?

מעלית שבת צורכת יותר חשמל מאשר מעלית רגילה, כי חלק מהזמן המעלית נוסעת ריקה בשני הכיוונים ועוצרת סתם בתחנות. לא רק זאת, מעלית שיורדת עם נוסעים אף צורכת פחות חשמל כי משקל הנוסעים מסייע למנוע המעלית להוריד את המעלית.

האם הגיוני להחליף מנוע ישן ורועש בן 25 שנים? מהו מחיר מנוע חשמלי 450 ק״ג חדש?

עדיף להחליף מנוע ישן ובעייתי מכמה סיבות, כולל סיבות בטיחותיות רבות. מחיר המנוע תלוי גם בסוג המנוע שיורכב במעלית. לבדיקת העלות יש לעשות סקר שוק בכמה חברות מעליות.

בודק מעלית טוען שיש צורך להתקין מעקה בטיחות על גג תא המעלית בהתאם לנוהל של משרד התמ״ת, במעלית שקיימת כבר 16 שנים. זו הפעם הראשונה שמופיעה דרישה כזו מהבודק. האם קיים נוהל כזה? אם כן, למה הבודק נזכר רק עכשיו?

כבר שנים רבות שהגורמים המוסמכים דורשים כל מיני שיפורים במעליות ישנות וחדשות. בדרך כלל זה נעשה לאור לקחים מתאונות שהיו במעליות. בעבר חייבו להתקין דלתות פנימיות בעשרות אלפי מעליות בארץ, ועוד הרבה שיפורים אחרים. אכן קיימת דרישה חדשה יחסית והיא להוסיף מעקה בטיחות על גג התא, במעליות שאין להן מעקה על הגג.

האם קיים חיוב לגבי התקנת מערכת UCM במעלית של בניין רב קומות? האם עלות של 30,000 שקל היא סבירה?

מפקחת עבודה ראשית במינהל הבטיחות (משרד הכלכלה) פרסמה הנחיה חדשה, לפיה בכל מעלית מבוקרת תדר נדרש להתקין אחד משניים: מערכת ניטור בלם לבנייני מגורים פחות מ-10 קומות, או מערכת UCM לבניינים בעלי אופי עסקי, מסחרי ו/או בנייני מגורים מעל 10 קומות. על פי ההנחיה, מי שיתקין מגעי ניטור עד סוף יוני 2016, פטור מתוספת UCM.

בתסקירים אחרונים שבוצעו על ידי מהנדס במעלית ישנה בת 30 שנה בערך, עם עומס של 450 ק״ג, מנוע פיאם 6 כ"ס 1500/375 ס/ד גיר פיאם 1:48, הובחנו קוצים בכבלי תלייה עם הערה ״למעקב״. האם הנושא דורש טיפול או רק מעקב?

הנושא דורש בינתיים רק מעקב, אבל כדאי להתחיל לאסוף כסף לתיקון הצפוי.

אחזקת מעליות

בעת עצירת מעלית ישנה בת 30 שנה בקומה התחתונה, מורגשת מכה מאוד חזקה בנחיתה האחרונה, ממש לפני פתיחת דלתות. האם הדבר מסוכן ואיך ניתן לתקן זאת?

אם המכה היא רק בקומה תחתונה, ולא בעצירה בקומה ראשונה כשהמעלית יורדת (לדוגמה), הדבר ניתן לתיקון בקלות. אם יש בקר תדר, הבעיה היא בכיוון של מפסק וגבול מהירות נמוכה.

מעלית נסגרת במהירות, לא פעם אנשים נשארים תקועים בין הדלתות. חברת המעליות מבקשת לחייב על הוספת עיניות 5,000 שקל והציעה לשים אצבע על העינית מיד כשנפתחות הדלתות. האם זו הצעה סבירה?

הדלתות לא אמורות להיסגר מהר, הן צריכות להיסגר לאט, ואם חברת השירות לא יודעת לעשות זאת, אז יש למצוא חברה שיודעת. אין צורך להוסיף עיניות אלא צריך להתקין טור תאים, שהדלת תיפתח כשיש הפרעה בכל נקודה לאורך כל הדלת. טור התאים יהיה בין דלתות חוץ והדלת הפנימית.

האם קיימת דרך יעילה ויחסית זולה למנוע גישה של דיירים אחרים לקומה במעלית?

יש אפשרות להתקין שלט רחוק על גג התא, לנתק את חיבור הלחצן בתא ורק מי שיהיה לו שלט מתאים יוכל לבצע את רישום הקריאה באמצעות השלט. יש אפשרות להתקין מנעול קריאה במקום הלחצן הקיים, ורק מי שיהיה לו את המפתח המתאים יוכל לרשום קריאה ולעלות לקומה. יש לפנות לחברה שנותנת שירות למעלית, שתבצע את השינוי הדרוש.

אחזקת מעליות

מעלית ישנה חורקת ורועשת בכל עצירה. מהי הסיבה? איזה תיקון נחוץ?

יכולות להיות סיבות רבות לרעשים בעצירה. יש לפנות לחברת השירות המטפלת במעלית, הם יבואו לבדוק את נושא הרעש ללא גביית תשלום.

בתסקיר על בדיקת מעלית כתב הבודק כי קיים חופש בתשלובת חלזונית במכונה והוא ממליץ על החלפת מכונה. מדובר במעלית משנת 2004 בבניין בן 8 קומות. האם במקרה זה רק החלפת המנוע תפתור את הבעיה או שניתן לתקן? האם יש להחליף את המנוע רק באמצעות חברת היצרן שנותנת שירות? האם המנוע החדש חייב להיות זהה למנוע הישן או שניתן להתקין מנוע שונה?

כדאי לבקש מחברת השירות לבדוק האם הבעיה היא לא במיסבי הלחץ במכונה. לעתים הבעיה היא במיסבי הלחץ ואז ניתן לכוונם או להחליפם. אם יש חופש בתשלובת, יש צורך בהחלפת המכונה. עקרונית אפשר לבצע את ההחלפה על ידי כל חברה אחרת, אבל רצוי לבצע את ההחלפה בחברה שנותנת את השירות כי היא צריכה לתת את האחריות. המנוע החדש לא חייב להיות זהה למנוע הישן ומקובל להחליף גם את כבלי התלייה יחד עם המנוע.

מה מומלץ להתקין בקוטג׳ פרטי בן 3 קומות כמעלית חיצונית שתתחבר לגוף הבית שגובהו כ-11 מטר – מעלית הידראולית של חברה ספרדית או מעלון של חברה איטלקית?

למרות שבקרב הציבור (ובעיקר בעידוד החברות המשווקות) זה לא ממש נראה ככה, אבל זה כמו להשוות בין תפוחים לבננות. מבחינת החוק והתקן, יש הבדל עצום: מעלון מיועד לשימוש נכה/ מלווה בלבד ושימוש אחר אסור. cu מעלית מיועדת לכולם.

בהמלצת חברת האחזקה של מעלית, הוחלף מנוע ישן למנוע MR14 של חברת SICOR, אך מההתקנה יש בעיה עם העצירה שהיא קשה ולא נעימה, עם רעש נקישה חזק מאוד שנשמע גם בדירה בקומת חדר המכונות. מהי הסיבה?

אין סיבה לעצירה קשה וגם לא צריכה להיות נקישה בחדר המכונות. יש לבדוק אם הותקן אינדיקטור לעצירה. האינדיקטור מאפשר כיוון עצירה אופטימלית ורכה בקלות, על ידי הזזת מגנטים על פס המעלית. ויש לכוון את בלמי המעלית לפעולה שקטה, כך שלא יהיו רעשים בקומת חדר המכונות. ישנה עוד בעיה אופיינית של גלגל תנופה לא מתאים במנוע, שניתן להחליפו. את הבדיקה הזאת צריך לבצע מעליתן בכיר.

האם שיפוץ דקורטיבי למעלית חייב להיעשות ע"י החברה שנותנת שירות תחזוקה, או שניתן לשפץ על ידי דקורטור מומחה בתחום?

יש כמה משפצים שמתמחים בשיפוץ וצביעת מעליות. הם בהחלט יכולים לשפץ כל מעלית בלי קשר לחברת השירות.

האם כל אדם יכול ורשאי להכניס ולבצע שינויים בתא המעלית בבניין משותף או רק מי שמוסמך ומורשה בתחום? האם מי שאינו מורשה לעסוק בתחום המעליות יכול לשנות את דפנות קירות תא המעלית, להחליף מסגרת ולהכניס מראה חדשה, להחליף משטח פח ברצפת קרמיקה? האם יש צורך באישור של חברת המעלית וכיבוי אש או שניתן לבצע שינויים כאלה ללא אישורים מיוחדים?

כל העבודות במעלית יכולות להתבצע על ידי כל אחד, אבל צריכות להיות בפיקוח של מעליתן מוסמך. אם במסגרת השיפוץ משנים את משקל התא, יש לבדוק אם האיזון מול המשקל הנגדי תקין. מנוע המעלית צריך להתאים לעומס החדש מבחינת כוחות הגזירה (בדרך כלל אין בעיה עם ההתאמה למנוע). אפשר לעשות שינויים בסמוך לבדיקת הבטיחות שמתבצעת כל 6 חודשים ע"י בודק מעליות מוסמך, והוא יכתוב בדו"ח את הליקויים שימצא. התקנים להתקנת מעליות חדשות מתייחסים בעיקר לאיכות ההתקנה. אם מבצעים שיפוץ במעלית רצוי לידע את חברת השירות ולבצע את השיפוץ בתיאום עימה, אך כאמור אפשר לבצע את השיפוץ עם גורמים אחרים.

*המערכת אינה אחראית על תוכן הדברים. יש להיוועץ באיש מקצוע

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_top_10Site_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist