הכה את המומחה

נפתלי ברלינר, מנהל פורום מעליות, עונה על השאלות הבוערות של החודש.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג תיקון ואחזקת מעליות ומדרגות נעות

עולה עולה - כל מה שחשוב לדעת על מעליות

בדיקת מעלית
 
ש: כל כמה זמן אמורה להתבצע בדיקת מעלית, ומה בודקים בה?
ת: יש כמה סוגי בדיקות למעלית: יש בדיקה חצי שנתית (כל 6 חודשים) שמבוצעת על ידי בודק מוסמך למעליות (שאינו קשור לחברת השרות שנותנת שרות למעלית), בה בודקים את כל מה שקשור לבטיחות המעלית. מעבר לזה, יש טיפול מונע ובדיקה שמבוצעת על ידי חברת השרות והיא מבוצעת אחת לחודש או חודשיים לפי סוג המעלית. בטיפול המונע בודקים את תפקוד המעלית ומטפלים בכל הדרוש לאחזקה השוטפת של המעלית.
 
מעלון ומעלית
 
ש: מה ההבדל בין מעלון אנכי לבין מעלית?
ת: בגדול לכל אחד יש תקן אחר במכון התקנים. מהירות המעלית גדולה פי 5 ממהירות המעלון, במעלית צריך להיות בור של כ-1.5 מטר מתחת לקומה התחתונה ובמעלון אין צורך בבור, מעלון יכול להיות ללא דלת בתא, וגובה ההרמה ומספר התחנות בו מוגבל לעומת מעלית, ובעיקר, מעלון מיועד לנכים כשאי אפשר להתקין מעלית.
 
שימוש בטלפון סלולרי במעלית
 
ש: האם שימוש בטלפון סלולרי בתוך מעלית יכול להשפיע על תפקודה של המעלית?
ת: שימוש בטלפון סלולרי במעלית לא אמור להשפיע על תפקוד המעלית. אבל מאחר שהקליטה במעלית קשה יותר, הטלפון מעלה את צריכת האנרגיה ואת רמת הקרינה בניסיון ליצור קשר, ולכן רצוי לא להשתמש בה בטלפון.

אנשים מדברים בסלולר במעלית
לא יזיק מדי פעם להניח את הסלולר לכמה שניות.
 
מעלית שבת
 
ש: האם ניתן להסב מעלית רגילה למעלית שבת?
ת: ניתן להסב כל מעלית למעלית שבת. העלות תלויה בציוד שקיים במעלית.
ש: למה הכוונה בציוד שקיים במעלית?
ת: תלוי איזה כרטיס פיקוד יש במעלית. יש כרטיסי פיקוד שפיקוד השבת כבר מובנה בהם, ואז ההפעלה יותר פשוטה (לדוגמה כרטיס פרוליפט המאפשר להפעיל אפילו איתותים בלחצנים ובמראה הקומות בזמן שהמעלית עובדת בפיקוד שבת). על מנת לבדוק זאת, עליכם לפנות לחברת השרות שלכם ולקבל הצעת מחיר להפעלת פיקוד השבת.
 
 

שלא נדע - על מקרי חירום ותחזוקה נכונה של מעליות

תאונות במעלית
 
ש: שלום יש לי שאלה תיאורטית. מתי יכול לקרות מצב בו דלת המעלית תיפתח ולא תהיה רצפה? הרי היו מקרים שאנשים נפלו אל מותם ככה.
ת: הדלת בכל קומה נפתחת על ידי הדלת הפנימית של המעלית, ולכן ברור שהיא לא יכולה להיפתח לבד. מה שכן יכול לקרות זה שהמעלית תפתח דלת אבל לא תעצור עקב תקלה, ואז הדלת החיצונית עלולה להישאר פתוחה. על מנת למנוע מצב כמו זה שתיארת, יש להתנהג בצורה הבאה בשימוש במעלית:
1. להיכנס למעלית רק אם רואים בברור את תא המעלית ולא להיכנס למעלית חשוכה.
2. אם עקב תקלה (נדירה) המעלית מתחילה לנוע כשהדלת פתוחה, יש להיכנס למעלית או לצאת ממנה (מה שיותר קל ומהיר) כדי לא להימחץ.
3. אסור להשתמש בטלפון הסלולרי בזמן הכניסה, הנסיעה והיציאה מהמעלית, גם כדי להיות ערניים וגם מסיבות קרינה.
4. בכל מקרה ששמים לב לפעילות לא נכונה של המעלית, צריך מיד להשבית אותה על ידי המפסק בלובי הבניין (לשים פתק שלא יפעילו) ולהודיע לחברת השרות.
 
חילוץ בזמן הפסקת חשמל
 
ש: האם יש מנגנון (שאפשר לצרפו למעלית) להורדת המעלית לדלת הקרובה במקרה של הפסקת חשמל?
ת: לכל מעלית הידראולית יש מערכת חילוץ במקרה של הפסקת חשמל. בחלק גדול מהמעליות החדשות שמותקנות בשנים האחרונות יש מערכת מובנית שכזו. להוסיף את הפונקציה למעלית קיימת זה יותר מורכב, ויש צורך בבדיקת הציוד הקיים, אך בכל מעלית אפשר להתקין לוח פיקוד מתאים ובקר תדר, כדי שהמעלית תאפשר חילוץ בזמן הפסקת חשמל.
 
כפתור סגירת דלתות
 
ש: האם יכול להיות שכפתור סגירת הדלתות במעליות לא באמת עובד, אלא סתם "מעסיק" את האנשים עד שהדלת נסגרת בלאו הכי? ואם כן, איך יודעים מתי הכפתור סגר את הדלת ומתי היא פשוט נסגרה כי הגיע הזמן?
ת: יש מעליות עם פיקוד שמש בהן לכפתור יש תפקיד בפיקודים מיוחדים. אך לשאלתך, ניתן לבדוק זאת בקלות: אם לוחצים על הכפתור מיד כשהדלת נפתחה, היא צריכה להתחיל להסגר בתוך שנייה. ברוב המעליות ההשהיה עד סגירת הדלת מתקצרת ע"י לחיצה על מספר קומה מסוים או חציית העין החשמלית בזמן הכניסה למעלית.
ש: אני מצטערת אבל לא ממש הבנתי - מה זאת אומרת שיש לכפתור תפקיד בפיקודים המיוחדים? האם הכפתור אמור להיות מסוגל לעצור את הדלת מפתיחה עד הסוף ולגרום לה להיסגר בחזרה, או שהיא בהכרח תיפתח עד הסוף?
ת: במעליות מסוימות (אם יש פיקוד שמש או סניטרי או אלונקה), כאשר מפעילים במפתח את הכפתור, הדלת תישאר פתוחה עד שילחצו על כפתור סגור דלת. במעליות אלו הכפתור לא מיועד לקצר זמני שהיה. במעליות רגילות בדרך כלל (ולא בכל המעליות) הדלת תפתח עד הסוף, וקיצור ההשהיה יהיה מנקודת סוף הפתיחה. אם הסגירה לא מתחילה תוך שנייה הכפתור לא עובד ויכול להיות שהוא פשוט מקולקל או לא מחובר. מאחר שיש הרבה סוגי מעליות והרבה מתכננים שונים שתכננו אותן, אין אחידות לגבי התפקוד של המערכות הנ"ל. בכל מקרה שההשהיה מפריעה, יש לפנות לחברת השרות כדי שתפתור את הבעיה.
 
ידיים מנסות לפתוח מעלית
תחזוקה - כי למה להסתכן?
 

משתדרגים - על החלפת מעליות, בנייה מחדש ובחירה נכונה

החלפת המעלית
 
ש: מעליות משנת 1977. מה צריך להחליף בהם ומה טוב יותר - תוצרת ישראל או תוצרת חוץ?
ת: חברת השרות צריכה לבדוק את המעלית כדי להמליץ על השיפוץ הנדרש. בשיפוץ מעלית כמעט כל החברות מתקינות לוח פיקוד תוצרת ישראל. ישנם 3 יצרני פיקוד שכולם ברמה גבוהה מאד וכמובן שמומלץ מאוד להתקין כרטיס פיקוד ישראלי, מסיבות רבות.
 
הבדל בין מעלית חשמלית ל-MRL
 
ש: אנו קבוצת דיירים בבניין ישן במרכז ת"א שעתיד לעבור הריסה. אנו במשא ומתן עם יזם על הקמת בניין של 8 קומות וכן, 2 קומות של חניון תת קרקעי. בנושא המעליות היזם מבטיח ששתיהן יהיו מותאמות ל- 6 נוסעים, מפוארות ביותר (עם תקרה של 2.5 מטר) וחוזה אחריות ושרות שישולם על ידי היזם לחברת המעליות ל-5 שנים מראש. בהצעה הזו הוא התייחס למעלית MRL. כמה שאלות:
א. למה לנו כדיירים כדאי לבחור מעלית MRL מהיבט עלות האחזקה החודשית העתידית (רעש, תקלות, בטיחות, עלות חשמל, וכו')? 
ב. האם יש יתרונות או חסרונות גדולים במעלית חשמלית רגילה?
ג. האם חדר מכונות למעלית רגילה על הגג יטריד את דיירי הפנטהאוז עד כדי כך שלקבלן שווה לשלם אקסטרה עבור מעלית MRL?
ת: חוזה שרות ל-5 שנים זה מצוין, אבל יש לשים לב למחיר ולתנאי השרות לאחר 5 שנים. במעליות MRL מחיר השרות לרוב גבוה יותר. במעלית MRL מנוע המעלית הוא ללא גיר ומורכב בתוך פיר המעלית (כלומר אם נדרש חילוץ נוסעים מהמעלית לדוגמא, הוא יכול להתבצע רק על חברת המעליות, בעוד במעלית רגילה הנוסעים יכולים להיחלץ בעצמם). סוג המעלית שהקבלן הציע לכם הוא החסכוני יותר עבורו, ולכן הציע לכם זאת. לשאלתך אודות הרעש והמטרד של מעלית רגילה – היום כבר רוב חדרי המכונות שקטים, ואף ניתן לבקש מגענים שקטים מיוחדים כדי שגם הרעש המועט לא יהווה בעיה. מבחינת רעש, תקלות בטיחות ועלות חשמל, אין הבדלים משמעותיים. יכולים להיות הבדלים בגלל סוגים שונים של ציוד בחברות התקנה שונות. 
ש: האם חדר המכונות של מעלית רגילה הינו על הגג בלבד או שיכול להיות גם מתחת לקומת המרתף?
ת: אפשרי להתקין חדר מכונות תחתון, אבל אני ראיתי רק בניין ציבורי אחד עם מערכת כזו. מדובר במערך מסורבל ויקר מאוד. אורך כבלי התליה למשל, הוא כמעט פי 3 ובנוסף, מצריך חדר מכונות גדול. זה לא מתאים לבית מגורים.
ש: היזם טוען שהבעיה העיקרית עם מעלית חשמלית הינה איבוד מטרים יקרים של בניה עבור חדרי מעלית.
ת: זה נכון, בדיוק כמו שציינתי - חדר מכונות צורך שטח של 4-6 מ"ר, בנוסף לדרך גישה ובנייה של חדר המכונות עצמו. זה מה שהיזם חוסך במעלית MRL, ולכן המעליות הללו מאוד פופולריות, למרות החסרונות.

קרינה אלקטרומגנטית ממעליות
 
ש: שלום, רציתי לדעת מה סכנת הקרינה האלקטרומגנטית, וכן רמת הרעש בדירה שיש לה קיר משותף עם פיר המעלית, תודה.
ת: הקרינה האלקטרומגנטית של אבזרי המעלית, זניחה ביחס לקרינה האלקטרומגנטית שנמצאת בכל בית במכשירי וחוטי החשמל. מבחינת הרעש של המעלית, זה משתנה מבניין לבניין ותלוי בסוג המעלית ובסוג הבנייה והבידוד. יש בתים שלא שומעים את המעלית בדירות כלל, ומצד שני, דיירים שרעש המעלית מפריע להם מאוד. נוכחתי לדעת שחלק מהאנשים מתרגלים לרעש שנמצא בסביבתם ובשלב כלשהו מפסיקים לשמוע אותו. הדרך היחידה לבדוק את נושא הרעש, זה לשהות בדירה בזמן הפעלת המעלית ולהחליט אם הרעש מהווה מטרד.
 
הוספת מעלית בבניין קיים
 
ש: אין אצלנו בבניין תנאים פיזיים מתאימים להקמת מעלית בגלל מקום צר מדי וגילו של הבניין. איך אפשר בכל זאת להקים מעלית?
ת: אם זה אפשרי מבחינת גודל חדר המדרגות, מקובל להתקין מעלית או מעלון בחדר המדרגות. אפשרות נוספת, היא בניית פיר מעלית חיצוני. אם זה בית פרטי אפשר להתקין כיסא ממונע על מעקה מיוחד בחדר המדרגות או פשוט לעבור דירה.
 
מעלית אטומה ושקופה
 
ש: האם מעלית שקופה קלה יותר ובטוחה יותר ממעלית אטומה?
ת: מעלית שקופה לא קלה יותר ולא בטוחה יותר ממעלית רגילה. היא עשויה להיות פחות בטיחותית מבחינת חימום האוויר בתוך תא המעלית אם היא חשופה לקרני השמש או אם פיר המעלית הוא קיר חיצוני החשוף לשמש.
 
מעלית שקופה
רואים רחוק רואים שקוף.
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא תיקון ואחזקת מעליות ומדרגות נעות
האם המאמר עזר לך?