אחזקת מעליות - בידי מי להפקיד את השירות, ומה המשמעות?

רבים לא מודעים לכך, אך החברה שהתקינה את המעלית בבניין שלכם, אינה בהכרח החברה שבידיה אתם צריכים להפקיד את האחזקה השוטפת של המעלית. מה לבדוק ומדוע מוטלת על ועד הבית חובת הבדיקה? מעליות - בידי מי להפקיד את השירות, ומה המשמעות?
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג תיקון ואחזקת מעליות ומדרגות נעות

לפי החוק, יצרן המעלית חייב להעניק לבניין שירות אחזקה, ללא תשלום, במשך חצי השנה הראשונה, וכן חייב לספק אחריות לכל השנה הראשונה, בתנאי שהדיירים  לא יזמינו ספק שירותים אחר בתקופה הזו. בסך הכול יש בארץ כ-100 חברות המספקות שירותי תחזוקה ותיקון של מעליות, ולא תמיד קל לבחור. לפעמים הכי פשוט להמשיך עם היצרן, אבל לא תמיד זו ההחלטה הטובה ביותר. אז כיצד לפעול?

 

אחזקת מעליות - קריטריונים לבחירת חברה

לפני הכול, חשוב לברר כמה שיותר פרטים על החברה שמספקת את השירותים - מה המוניטין שלה בשוק, המלצות וכו'. קריטריונים חשובים נוספים הם הניסיון של החברה, ההתמחות שלה וכמובן הרישיונות. לטכנאי עצמו חייב להיות רישיון של מעליתן שלב ג', והוא צריך להיות מעורב בעבודות התחזוקה. בבניין של עד עשר קומות יש להקפיד על שמונה בדיקות בשנה. בבניין גבוה יותר יש לבצע בדיקה אחת לחודש. 
סוגיה חשובה נוספת היא החלפים. לא כל חברה שמעניקה שירותי מעליות, מספקת חלפים מקוריים. חשוב לוודא כי בכל תיקון החלפים יהיו מקוריים, ולא כאלה שאיש לא יכול לתת עליהם אחריות, או לחלופין - לדעת בוודאות מהיכן הם הגיעו, וכמובן, לוודא שלכל חלק תהיה אחריות, בין אם הוא משופץ ובין אם חדש.
 
 

אחזקת מעליות על ידי ועד הבית

ועד הבית צריך לדאוג לשירות אחזקת מעליות מדי חודש. הזמנת השירות היא באחריותו. לא כל אחד 'נולד' להיות ועד בית. מה זה אומר? שלא תמיד יש לוועד הבית את הזמן או את הידע הנדרש כדי לערוך סקר שוק, לברר מחירים ולהשוות בין חברות, וספקים רבים יודעים לנצל זאת. לצערנו,  בייחוד בתחום אחזקת מעליות. בגדול, הטיפול במעלית מתחלק לשניים: מהנדס המעליות שמגיע אחת לחצי שנה מטעם משרד התמ"ת (במימונכם כמובן), כדי לבדוק שהמעלית במצב תקין ושהיא בטוחה. בסיום הבדיקה, נשלח דו"ח עם הערות וליקויים לוועד הבית. חשוב להדגיש שהזמנת  הבדיקה היא באחריות הדיירים, ואם 'פספסתם' עברתם על החוק!
 
החלק השני הוא אחזקת מעליות שוטפת, וכאן עיקר הכסף. תחזוקה שוטפת לא חייבת להיות יקרה.  על ועד הבית לדעת כי הם לא מחויבים לחברה שממנה קנו ו/או התקינו את המעלית. יש המון חברות  טובות לאחזקת מעליות. כל מה שיש לעשות הוא להשוות מחירים ולקבל הצעות מחיר מכמה חברות,  ורק אז להחליט. זכרו כי לאף חברה אין יתרון משמעותי מבחינת שירות ותחזוקה שוטפת למעלית.
 
אחזקת מעליות שוטפת - מה היא כוללת?
 
אחזקת מעלית שוטפת, צריכה לכלול שימון מערכות מכאניות וצירים, כוונון עצירה, חיזוק ברגים,  בדיקת הבלאי של רכיבי המעלית, בדיקת חיבורי החשמל, כוונון סגירת הדלתות ועוד.
 
 

חברה לאחזקת מעליות - ההסכם

בכל הנוגע למעליות, בדרך כלל יש כמה סוגי הסכמים. תמיד טוב לקרוא את האותיות הקטנות ואם אפשר, אז להתייעץ עם עורך דין. בהסכם יפורטו כמובן כל סעיפי העבודה, כולל זמני הגעה (ביום ובלילה), תעריפים וכו'. אל תשאירו כלום ליד המקרה. 
 
במסלול השירות הרגיל, החברה מתחייבת לבצע את הטיפול המונע, ללוות את הבדיקות השוטפות ולהיענות לקריאות הדיירים תוך זמן קצוב. הדיירים משלמים סכום חודשי קבוע, אבל אם יידרשו תיקונים שלא במסגרת ההסכם, הם ישלמו אקסטרה, כולל עלות החלפים.
 
מסלול שירות מקיף כולל את המסלול הרגיל, אבל בנוסף לשירותים הבסיסיים, החברה מתחייבת לבצע את כל התיקונים האפשריים תחת ההסכם, ולא לחייב על החלפים. זה כמובן הופך את דמי התשלום החודשיים לגבוהים יותר, אבל מונע מראש הפתעות לא נעימות. מצד שני, פגיעות חיצוניות כמו חדירת מים אינן מכוסות בכל מקרה.
 
 

אז כמה עולה התענוג?

המחיר הוא כמובן פונקצייה של סוג ההסכם, אבל הוא כולל עוד פרמטרים, כמו למשל מספר הקומות בבניין, סוג הפיקוד של המעלית, סוג הדלתות, צורת ההנעה ולעתים אפילו שנת הייצור. זה מתחיל בערך מ-250 שקלים לחודש, ויכול להגיע עד 750.
 
עוד דבר שחשוב לדעת הוא שיש בשוק מה שנקרא 'יועצי מעליות'. הם רלבנטיים במיוחד במקרים של שיפוץ מעליות, או כשצריך להתקין מעלית חדשה, ונדרשת חוות דעת של מומחה חיצוני בלתי תלוי. אם זה המקרה בבניין שלכם, כדאי לשקול את שירותיו של יועץ כזה. 


 
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא תיקון ואחזקת מעליות ומדרגות נעות
האם המאמר עזר לך?