
גם בסגר: כל הסימנים ללכת למוסך
הולכים למוסך גם בקורונה - אילו תקלות רכב לא סובלות דיחוי, מדוע מומלץ לבצע את הטיפולים השגרתיים לפי הוראות היצרן ומה אומרות בדיוק נוריות האזהרה ברכב? כך שומרים על אוטו בטוח
רבים מאתנו הזניחו את עצמם במהלך השנה החולפת: את מכון הכושר החליפו מרתונים של צפייה בנטפליקס, את מזון הבריאות החליפו החטיפים ורבים אף חזרו לעשן לאחר שלא נגעו בסיגריה כבר זמן רב. האמת היא שמותר לפעמים להרשות לעצמנו להשתחרר, לצאת מהשגרה, להתבטל, להתפנק ולדחות למחר דברים שעל פניו היינו אמורים לבצע היום.
אבל יש דברים שאסור לדחות אפילו ביום אחד. הכוונה היא למשל לתקלות רכב שונות, בדגש על כאלו שכל עיכוב ולו הקטן ביותר בטיפול בהן, עשוי להוביל להחמרה מהירה ולהגדלת הסיכוי לנזקים נרחבים. חשוב כמובן לציין, שבדומה לשירותי התקשורת והרווחה ובדומה לעסקים בתחום החקלאות למשל, גם המוסכים מורשים לפעול כרגיל לאורך הסגר הנוכחי.
מתי צריך להגיע למוסך? המדריך המלא
לא שווה לדחות. צילום: שאטרסטוק
האם עדיף לדחות את הטיפול השגרתי?
יצרני הרכבים מגדירים את המועדים שבהם יש להגיע לביצוע טיפולים שגרתיים שונים. הטיפולים השונים מבוצעים כאשר הרכב נמצא במצב תקין והמטרה המרכזית שלהם היא למנוע תקלות ולשמור על תקינות הרכב לאורך זמן. בין השאר במסגרת טיפולים שגרתיים מבצעים החלפת שמנים, בודקים את מערכת ההיגוי, מחליפים מסננים, מנקים את הבלמים ועוד.
אז נכון, אמנם דחיית הטיפול בשבוע, שבועיים או אפילו שלושה, לא בהכרח תגרום למנוע שלכם לעלות באש. אך כיוון שבכל מקרה, תצטרכו להגיע למוסך כדי לבצע את הטיפולים השונים, אין שום סיבה שתדחו אותם. זאת כמובן ללא קשר לעובדה שכל דחייה מעמידה את הרכב שלכם בסיכון לתקלה גדולה יחסית, שניתן היה למנוע מראש.
בהקשר הזה נציין, כי ישנם מוסכים שבעקבות משבר הקורונה החלו להציע שירות מיוחד הכולל איסוף של הרכב מבית הלקוח והחזרה של הרכב לאחר הטיפול. השירות המיוחד יכול לחסוך לכם לא מעט זמן ולנטרל את הסיכון לחשיפה לנגיף למינימום האפשרי.
מאילו נוריות אזהרה אסור להתעלם?
את נוריות האזהרה ניתן לחלק באופן גס לשלוש קבוצות עיקריות: נוריות צהובות, נוריות אדומות ונוריות ירוקות. הנוריות הירוקות מעדכנות על סטטוס המערכות השונות ולא על תקלות, כשלמשל נורית אחת תעדכן אתכם שהאורות הגבוהים נמצאים בפעולה, נורית אחרת תידלק בזמן שהאיתות מופעל ועוד.
הנוריות הצהובות מדווחות לנו לרוב על כך שקיימת בעיה כזו או אחרת הדורשת את תשומת הלב שלנו. לא מדובר אמנם במקרה חירום אך התעלמות מנורית צהובה, עשויה להוביל לבעיה חמורה יותר. בין השאר מדובר בנורית Check Engine, המעידה על תקלה במערכת הפליטה או המנוע שמצדיקה בדיקת מוסך, ישנם גם רכבים עם נורית חיווי המעידה על כך שכריות האוויר מושבתות ועוד.
הנוריות האדומות לעומת זאת, נדלקות רק במצבים שבהם ישנה תקלה שמחייבת את הנהג להפסיק את הנסיעה. בין השאר מדובר בנורית הנדלקת כשלחץ השמן נמוך, בנורית הנדלקת כשהמנוע מתחמם יתר על המידה ועוד. באופן כללי חשוב מאוד להכין שיעורי בית, להבין לעומק מה המשמעות של כל אחת ואחת מהנוריות ולדעת כיצד יש להגיב כשנדלקת נורית כזו או אחרת.
אילו סימנים מעידים על כך שיש לקחת את הרכב למוסך ללא דיחוי?
לסיום, קבלו מספר סימנים שצריכים להדליק אצלכם נורה אדומה (למרות שהם לא בהכרח יגרמו לנורית מסוימת להידלק בלוח המחוונים):
- רעידות בזמן נהיגה בכביש חלק ו/או תחושה שההגה מושך שמאלה או ימינה
- ריחות לא שגרתיים בתא הנוסעים, בדגש על ריח של עשן או גומי שרוף
- רעשים חשודים ממכסה המנוע או תיבת ההילוכים שאין להם הסבר (תקתוקים, חריקות וכיו"ב)
- מוט ההילוכים לא נע בצורה חלקה כבעבר
- הבלמים לא מתפקדים בצורה מושלמת או לא מגיבים באופן אופטימלי
- באופן כללי יש להגיע לבדיקת מוסך בכל מקרה שבו הרכב לא מתנהג בצורה המוכרת וזה לא משנה אם מדובר בשינויים בעוצמת התאורה של הפנסים, בריחות מוזרים מהמזגן או ברעידות של ההגה
- מעבר לכל זה, יש להגיע לבדיקת מוסך בכל מקרה שבו הרכב היה מעורב בתאונה, גם אם על פניו לא נראה שהנזק חמור במיוחד. זאת כיוון שלפי החוק בישראל, על בעל הרכב לקבל אישור ממוסך מורשה בנוגע לכך שהתאונה לא גרמה לנזק חמור ושניתן להמשיך לנהוג ברכב ללא חשש