שילוט דיגיטלי: יתרונות וחסרונות השיטה

שילוט דיגיטלי (על פי הגדרת החוק) - מתקן הכולל מסך אלקטרוני או כל כלי אחר להצגה ויזואלית של מידע, תוך שימוש בכלים אלקטרוניים. כלומר - כל הטלוויזיות והמסכים המותקנים בצידי הדרכים, כשעליהם מוצגים מסרים שיווקיים כאלה ואחרים, נחשבים גם לשילוט דיגיטלי. יתרונות? חסרונות? הכל במאמר.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג שלטים

עד לא מזמן שלטי חוצות היו ממש כשמם - שלטים. לוח גדול שעליו הודבקה כרזה של בית עסק זה או אחר, או של חברה המוכרת בגדים / נעליים / בשמים וקוסמטיקה ועוד ועוד.

 

התפתחות השילוט הדיגיטלי

השינוי המשמעותי בעולם השילוט, היה המצאת השלט המתחלף - שלט עם "תריס" שהתהפך, כאשר בצד אחד של התריס הופיעה פרסומת אחת, ובצידו השני הופיעה פרסומת שנייה. כך, יכלו 2 חברות לפחות (יכולים היו להסכים לרוטציה בהיקף גדול יותר - נניח 3-4 חברות שישתמשו באותו שלט) לעשות שימוש באותו שלט.

שימוש בשילוט מהסוג הזה, אכן התבצע ובעיקר באזורים מרכזיים, שבו כולם רצו להיות חשופים.
היום, עם התפתחות הטכנולוגיה, מחליף לאט-לאט (או אולי מהר-מהר דווקא?) השילוט הדיגיטלי את השילוט המסורתי, וכיום אנו רואים הרבה מאוד מסכי LCD / מסכי פלזמה / מסכי תצוגה ומידע וכד', המציגים בפנינו שפע רב של מסרים פרסומיים (וגם של מידע, אולם כשאנחנו מדברים על שילוט דיגיטלי, אנחנו בדרך כלל מתכוונים לשלטים המרעיפים עלינו מסרים שיווקיים דווקא).

 

בעד ונגד שילוט דיגיטלי

האם שילוט דיגיטלי הוא טוב או רע? ובכן - תלוי את מי שואלים.

אם תשאלו את מתנגדי השילוט הדיגיטלי, ויש רבים כאלה הם יאמרו נחרצות ששילוט דיגיטלי הוא רע, מאוד. מכיוון:

  • שהשלטים המתחלפים והמרצדים מסיחים את דעת הנהגים (מחקר שערך משרד התחבורה עצמו מצא, כי טלוויזיות המקרינות מסרים שיווקיים ופרסומיים מסיחים את דעת הנהג למשך זמן ארוך פי 5 משמסיח שלט חוצות "רגיל"). הסחת הדעת הזו עלולה לגרום (וגם גורמת בפועל) להתרחשות תאונות דרכים רבות.


  • בנוסף, השילוט הדיגיטלי ושלטי החוצות בכלל מעיבים על הנוף ומכערים את האזור. הורדתם, כך טוענים מתנגדי הפרסום, לא רק תשפר את הבטיחות בכבישים באופן משמעותי, היא גם תייפה קצת את ארצנו ההולכת ונפגעת מנזקי זיהום האוויר, הבנייה והאוזון.

לעומת זאת, יש לא מעט בעלי אינטרסים אחרים שיגידו לכם שהשילוט הדיגיטלי מצוין.


  • עבור המפרסמים, למשל, השילוט הדיגיטלי מאפשר לפרסם מסרים שיווקיים קצרים ומהירים, שמצליחים לחדור אל תודעת הנהג או הולך הרגל בזמן קצר במיוחד, וזה כל מה שהם צריכים על מנת לייצר חשיפה למותג: להיות שם. הם סומכים על המוח האנושי שישלוף את המידע הזה ברגע הדרוש בקניונים, למשל.


  • לגבי בעלי שטחי הפרסום - התשובה ברורה מאליה. משתלם, משתלם, משתלם. התחרות על פרסום על גבי השילוט הדיגיטלי, בעיקר שילוט דיגיטלי הנמצא במרכז העיר או במרכז העסקים במקומות שונים בארץ, גדולה מאוד. מכיוון שלא רבות הן החולשות על תחום שילוט החוצות, כל פרסום מגדיל את ההכנסות, וסביר מאוד להניח שגם את הרווחים של החברה. ככל שהשלט ממוקם במיקום טוב יותר (היינו - חשוף ליותר אנשים), התשלום כמובן יהיה יקר יותר, והחברה - תרוויח.
 

לסיכום

השילוט הדיגיטלי כנראה שלא יפוג מן העולם כפי שרוצים מתנגדיו, אלא להפך - נראה שהוא רק ימשיך ויתרומם.

אמנם בשנת 2004 הוגשה הצעת חוק על ידי ח"כ ברונפמן, גבריאלי ויתום, שלפיה לא יוקם שילוט דיגיטלי במרחק של פחות מ-250 ק"מ מדרך עירונית או בינעירונית, על מנת שלא לסכן את הנהגים בדרך. הצעה זו לא התקבלה מכיוון שלא הצליחה להגדיר במדויק את המושגים "נחלת הכלל" או ליצור לה מעמד חוקי ומשפטי, אבל היא בהחלט העלתה למודעות את הנושא, הביאה לדיונים חשובים ונראה שבחלק מהמקרים אף הצליחה להרחיק מעט את המסרים הפרסומיים מעיניי הנהגים.

>> למציאת עסקים המתמחים בשילוט דיגיטלי הכנס לכאן.
>> למחירון בתחום השילוט הכנס לכאן.



 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא שלטים
האם המאמר עזר לך?