הסעות תלמידים - מי זכאי לכך ובאילו תנאים?

אם אתם גרים רחוק או אם בית הספר אליו אתם שולחים את הילדים פשוט דוגל בשיטה, חשוב שתדעו מה זכויות הילדים שלכם להסעה מסודרת. מתי היא ניתנת ומי זכאי לה. כל הפרטים בכתבה.
כניסה לרשימת ספקים ובעלי מקצוע בסיווג חברות הסעות

הסעות תלמידים הן אחת מהזכויות שמהן נהנים תלמידי מערכת החינוך בישראל, אך היא לא ניתנת לכל אחד. למעשה, ישנם תלמידים שמבחינתם ההסעה היא עניין שבשגרה, בעוד יש כאלו שמעולם לא נסעו באוטובוס לבית הספר. כאן המקום לשאול: מי זכאי להסעה לגן או לבית הספר ובאילו תנאים ניתנת לו הזכות הזו?

 

הכול (כמובן) שאלה של מרחק

הסעות תלמידים לגן ולבתי ספר נעשות בהתאם למרחק של המוסד החינוכי מביתם. כך לדוגמה, תלמיד אשר מתגורר 500 מטרים מבית הספר, לא יזדקק להסעה היות ומדובר במרחק קצר יחסית שניתן לעבור ברגל. עם זאת, מוסד חינוכי שנמצא במרחק רב מביתו של התלמיד הרשום אליו (מרחק שלא ניתן לעשותו ברגל בזמן סביר) נדרש להתייחס לנושא ההסעות עבור אותו תלמיד. 
 
החוק מסדיר את הנושא בצורה ברורה למדי: תלמיד בגן חובה ועד כיתה ד' רשאי להסעה אם המוסד החינוכי שבו הוא לומד מרוחק כשני קילומטרים או יותר מביתו; תלמיד מכיתה ה' ומעלה יזכה להסעה אם המוסד מרוחק שלושה קילומטרים ויותר מביתו. האחריות על הסדרת ההסעות מוטלת על הרשות המקומית של אותם מוסדות חינוך ואינן אמורות לעלות לתלמיד כסף. במקרים מעטים תידרש עלות סמלית בלבד לטובת נושא ההסעות. 
 
הסעות לילדים
הכי כיף לשבת בספסל האחורי עם כולם.
 
זהו הבסיס לעניין כולו, אך כאן גם המקום לציין את ההסתייגויות. ראשית, הרשות המקומית יכולה, בתנאים מסוימים (לדוגמה: אם ישנה תחבורה מתאימה ציבורית בתחומה), להגדיר כי המרחקים לקביעת הזכאות להסעות יהיו גדולים יותר. שנית, עניין התחבורה הציבורית משחק כאן תפקיד נוסף, משום שאם זו קיימת, יכולה הרשות המקומית לסבסד את התשלום אליה ובכך 'לחסוך' את הצורך בהקמת מערך הסעות תלמידים גדול. העיר תל אביב היא דוגמה נפלאה לכך: העיר מרושתת בצורה טובה יחסית מבחינת תחבורה ציבורית, כך שרוב התלמידים הגרים בה יכולים להגיע לבית ספרם באוטובוסים ציבוריים. בשל כך, העירייה בדרך כלל תציע סבסוד של הנסיעות.
 
עניין נוסף שחשוב לזכור הוא כי לעתים מחליטה הרשות המקומית להפעיל בכל זאת מערך הסעות, למרות שהיא אינה חייבת לעשות זאת. מדובר בבחירה שלה, ובמקרה כזה, לרוב, מימון ההסעות יגיע מתשלומים קבועים שיעבירו ההורים.
 

באילו מקרים לא זכאי הילד להסעות קבועות?

כפי שצוין מעלה, שני התנאים הראשונים והמרכזיים נוגעים למרחק מהמוסד החינוכי ולמצב התחבורה הציבורית. אם הילד מתגורר בסמוך למוסד, או שעומד לרשותו מערך ראוי של אמצעי תחבורה ציבורית, הוא לא יהיה זכאי להסעה. אך ישנם מקרים נוספים בהם התלמיד לא יהיה זכאי להסעה: אם מדובר בתלמידי בתי ספר ייחודיים, תלמידים הגרים ביישובים קטנים ובית הספר נמצא ביישוב שלהם או תלמידים בבתי ספר על אזוריים (אם מוסד הלימודים שהתלמיד בחר ללמוד בו אינו הקרוב ביותר לביתו).
 
יש לציין כי תלמידים בעלי לקויות למידה שביישובם בית ספר המתאים לגילם, זכאים בכל זאת להסעות מסודרות, בהנחה ובבית הספר שביישובם אין כיתה המתאימה להם.
 
ילד הולך לבית הספר
הליכה לבית הספר היא הזדמנות לפעילות גופנית משותפת.
 

קבלת האישור ו-'בניית' מערך ההסעות

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, האישור להפעלת מערך ההסעות ברשות מסוימת לא ניתן באופן אוטומטי. כדי להפעיל מערך שכזה, על הרשות להגיש בקשה לוועדה מיוחדת, וועדת ההסעות המחוזית, ורק היא מוסמכת לאשר לרשות להפעיל את הסעות התלמידים לאחר שתבחן כמובן את הנתונים ותוודא כי בקשתה של הרשות תקינה.
 
לאחר קבלת האישור, על הרשות לבנות את מערך ההסעות על פי כמה וכמה תקנות והוראות חשובות:
 
הזכאות להסעות, מבחינת כל תלמיד, תקפה לשנה אחת בלבד, ובשנה שלאחריה יש לבחון אותה ולחדשה במידת הצורך.
על מערך ההסעות להתנהל בהתאם להוראות משרד התחבורה. אפשר לקרוא על הוראות אלו בפורטל השירותים והמידע הממשלתי וכן באתר משרד התחבורה
בכל יישוב תהיה נקודת איסוף אחת בלבד, אלא אם כמות התלמידים הזכאים להסעה דורשת שני רכבים ויותר. במקרה כזה, כל רכב יכול לבצע את האיסוף מנקודה אחרת.
מערך ההסעות נקבע בהתאם לשעות הלימודים ולכן, על הנהלת המוסד שאליו מגיעות ההסעות מוטלת האחריות לבנות מערכת שעות שתאפשר להפעיל מערך הסעות בשעות סבירות ובקלות רבה ככל האפשר - הן מבחינת איסוף התלמידים והן מבחינת פיזורם.

הסעת ילדים לבית ספר
בטיחות הילדים היא מעל הכל.
 
חזרה לרשימת המאמרים בנושא חברות הסעות
האם המאמר עזר לך?